مدیریت استرس


استرس یک واکنش طبیعی و فیزیکی به مطالبات زندگی است. مقدار کمی از استرس می تواند خوب باشد، انگیزه شما برای انجام کار را بیشتر میکند. اما چالش های متعدد در روز، مانند انتظار در ترافیک، مواجهه با مهلت و پرداخت صورتحساب، می تواند شما را فراتر از توانایی شما برای مقابله با استرس سوق دهد.


مدیریت استرس

آسیب های استرس

  • مغز شما به سختی مانند سیمی با سیستم زنگ خطر برای حفاظت شما می آید. هنگامی که مغز شما یک تهدید را درک می کند، بدن شما را به انتشار یک انفجار از هورمون هایی که ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می دهد، سیگنال می دهد. این پاسخ "مبارزه یا پرواز" شما را برای مقابله با تهدید آماده می کند.
  • سرعت و چالش های زندگی مدرن باعث ضرورت مدیریت استرس برای همه می شود.

عوامل استرس زا

  • برای کنترل استرس، ابتدا عوامل استرس زا برای خود را شناسایی کنید. چه چیزی شما را عصبانی، متشنج، نگران یا تحریک پذیر می کند؟ آیا شما اغلب سردرد یا ناراحتی معده بدون علت مشخص پزشکی دارید؟
  • برخی از عوامل استرس زا مانند فشار کاری، مشکلات ارتباطی یا نگرانی های مالی، یه راحتی قابل شناسایی هستند. اما مشکلات و خواسته های روزانه، مانند انتظار در یک صف طولانی و یا دیر رسیدن به جلسه، همچنین به افزایش سطح استرس شما کمک می کند.
  • حتی حوادث مثبت و خوشایند، مانند ازدواج یا خرید یک خانه، می توانند به شدت شکل استرس زا به خود بگیرد. هر تغییری در زندگی شما می تواند باعث ایجاد استرس شود.
  • هنگامی که استراتژی های خود را شناسایی می کنید، در مورد راهبردهای مربوط به برخورد با آنها فکر کنید. شناسایی آنچه می توانید کنترل کنید یک نقطه شروع خوب است. به عنوان مثال، اگر میخواهید تنش خود را قبل از خواب کاهش دهید، راه حل ممکن است به آسانی حذف تلویزیون و کامپیوتر از اتاق خواب شما باشد و اجازه دهید ذهن شما قبل از خواب حس آزادی از افکار داشته باشد.

کاهش استرس با تغییراتی کوچک در شیوه زندگی شما

حفظ یک شیوه زندگی سالم به شما کمک خواهد کرد تا استرس را کنترل کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و داشتن خواب کافی. تلاش آگاهانه برای صرف زمان کمتر در مقابل یک مانیتور - تلویزیون، تبلت، کامپیوتر و موبایل – و صرف زمان بیشتری برای آرامش و تمدد اعصاب. استرس از زندگی شما ناپدید نخواهد شد. و مدیریت استرس یک فرایند ادامه دار خواهد بود. اما با توجه به آنچه باعث استرس و تمرین های شما برای استراحت می شود، می توانید مقابله با برخی از اثرات نامطلوب استرس را افزایش داده و توانایی خود را برای مقابله با چالش ها افزایش دهید.

تکنیک های آرامش بخش

تکنیک های آرامش بخش یا ریلکسیشن قسمت مهمی از مدیریت استرس است. به دلیل زندگی شلوغ شما، آرامش در لیست اولویت شما قرار نمیگیرد. خودتان را تغییر ندهید هر کس نیاز به استراحت و شارژ روح و روان خود برای مقابله با چالش های بعدی زندگی خود دارد. تقریبا هر کس می تواند از تکنیک های آرامش بخش بهره مند شود که می تواند باعث تسکین تنفس شما شده و تمرکز شما را بالا ببرد. تکنیک های آرامش بخش رایج شامل مراقبه، آرامش عضلانی پیشرفته، تای چی و یوگا است. راه های فعال تر برای رسیدن به آرامش عبارتند از راه رفتن در خارج از منزل یا مشارکت در ورزش های همگانی است.

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست