تعاریف و حقایقی درباره کلسترول بالا


کلسترول بالا یکی از عوامل خطر برای سلامتی است که می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروز (ASCVD)، از جمله حمله قلبی، TIA، سکته مغزی و بیماری شریان ثانوی شود.


تعاریف و حقایقی درباره کلسترول بالا

 

کلسترول یک ماده مومی و چربی شکل است که بدن برای عملکرد طبیعی خود به آن احتیاج دارد. کلسترول به عنوان یک قطعه ساختمانی برای ساختن بسیاری از ساختارها و مواد شیمیایی و هورمون های مورد استفاده در فعالیت های بدن ضروری است. بدن انسان به کلسترول زیاد نیاز ندارد، و در واقع مقدار اضافی آن در دیواره رگها رسوب کرده و جریان خون به سایر قسمتهای بدن را کند می کند.

 

نمونه هایی از مواد غذایی با کلسترول بالا عبارتند از:

  • زرده تخم مرغ
  • غذاهای دریایی مانند میگو و صدف
  • گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • محصولات طبخ شده مانند کیک و چربی های حیوانی مانند کره و چربی خوک

چه کسی دارای کلسترول بالا است؟

در سراسر جهان، سطوح کلسترول خون متفاوت است. به طور کلی، افرادی که در کشورهایی زندگی می کنند که سطوح کلسترول خون پایین تر است، مانند ژاپن، بیماری های قلبی پایین تر دارند. کشورهای دارای سطوح کلسترول بسیار بالا، مانند فنلاند، همچنین دارای بیماری های قلبی عروقی بسیار بالا هستند. با این حال، برخی از جمعیت هایی با کلسترول مشابه دارای بیماری های مختلف قلب بسیار متفاوت هستند، که نشان می دهد که عوامل دیگر نیز بر خطر بیماری های قلبی عروقی تاثیر می گذارد.

71 میلیون بزرگسال آمریکایی (33.5 درصد) دارای LDL یا کلسترول "بد" هستند

افراد در تمام سنین و هر سابقه خانوادگی می توانند کلسترول بالا داشته باشند.

چه عواملی باعث کلسترول بالا می شود؟

سطح کلسترول بالا به علت عوامل مختلفی از قبیل سابقه ارثی، رژیم غذایی و شیوه زندگی بوجود می آید. شایعترین نوع آن، بیماری هایی است که تحت تاثیر کبد، تیروئید یا کلیه بوجود می آیند و ممکن است بر میزان کلسترول خون تاثیر بگذارد.

وراثت: ژن ها ممکن است بر چگونگی متابولیسم کلسترول LDL (بد) تأثیر بگذارد. هیپرکلسترولمی خانوادگی یک شکل ارثی از کلسترول بالا است که ممکن است منجر به بیماری های قلبی اولیه شود.

وزن: وزن بیش از حد نرمال ممکن است به میزان کم LDL (بد) کلسترول را افزایش دهد. کاهش وزن ممکن است LDL را پایین آورد و سطح HDL (خوب) کلسترول را بالا ببرد.

فعالیت بدنی / ورزش: فعالیت بدنی منظم ممکن است باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL شود.

سن و جنس: قبل از یائسگی، زنان معمولا کلسترول پایین تر از مردان در سنین مشابه دارند. در ارتباط با سن زنان و مردان میتوان گفت، سطح کلسترول خون آنها تا 60 تا 65 سالگی افزایش می یابد. پس از سن 50 سالگی، زنان اغلب دارای کلسترول بالاتری نسبت به مردان مسن هستند.

مصرف الکل: پزشکان مطمئن نیستند که آیا الکل همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. مصرف الکل بیش از حد می تواند به عضلات کبد و قلب آسیب برساند، منجر به فشار خون بالا و افزایش سطح تری گلیسیرید شود. به دلیل خطرات، نوشیدنی های الکلی نباید به عنوان راهی برای جلوگیری از بیماری های قلبی استفاده شود.

استرس ذهنی: مطالعات متعدد نشان داده است که استرس باعث افزایش کلسترول خون در طولانی مدت می شود. یکی از راه های استرس که ممکن است این کار را با تأثیر بر عادات خود انجام دهید ناخواسته باعث افزایش کلسترول میشود. برای مثال، هنگامی که برخی افراد تحت فشار قرار می گیرند، خود را با خوردن غذاهای چرب ارضا می کنند. چربی اشباع شده و کلسترول در این غذاها باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود.

 

بازگشت به لیست