پسوریازیس یک بیماری پوستی


پسوریازیس بیماری مزمن است که اغلب می آید و می رود. هدف اصلی درمان این است که سلول های پوست را از رشد سریع بازدارد.


پسوریازیس یک بیماری پوستی

پسوریازیس چگونه پیشرفت می کند

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که چرخه زندگی سلول های پوست را سریع تر می کند. این باعث می شود که سلول ها به سرعت در سطح پوست تولید شوند. سلول های پوستی اضافی،  فلس ها و تکه های قرمزی هستند که خارش دارند و گاهی دردناک هستند.

درمان پسوریازیس

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما شما می توانید علائم آن را مدیریت کنید. تغییراتی در شیوه زندگی، مانند استفاده مداوم از مرطوب کننده، ترک سیگار و مدیریت استرس، ممکن است کمک کند.

علائم پسوریازیس

علائم و نشانه های پسوریازیس برای همه متفاوت است. علائم و نشانه های مشترک عبارتند از:

  • تکه های قرمز پوست پوشیده شده با فلس های ضخیم و خشن
  • نقاط فلسی کوچک  روی پوست(معمولا در کودکان دیده می شود)
  • پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی کند
  • خارش، سوزش یا درد
  • ناخن های ضخیم، خالدار یا برآمده
  • مفاصل متورم و سفت
  • همچنین این بیماری علائمی نیز در پوست سر دارد که از پیدایش تعداد کمی شوره در سر بیمار تا فوران شوره متفاوت است.

اغلب انواع پسوریازیس به مدت چند هفته یا چند ماه به طول انجام می شوند، پس از آن به مدت یک یا دو هفته یا حتی به صورت کامل فروکش می کند.

انواع پسوریازیس

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد. شامل:

پسوریازیس پلاک: شایع ترین شکل، پسوریازیس پلاک باعث ایجاد ضایعات پوستی خشک،متورم، قرمز (پلاک) با فلس های نقره ای می شود. پلاک ممکن است ایجاد خارش کند یا دردناک باشد و ممکن است میزان این موارد در فرد کم یا زیاد باشد. آنها می توانند در هر جایی از بدن شما، از جمله اندام تناسلی شما و بافت نرم داخل دهان شما بوجود بیایند.

پسوریازیس ناخن:  پسوریازیس می تواند ناخن های پا و ناخن های دست را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین سبب ایجاد حفره، رشد ناخن های غیر طبیعی و تغییر رنگ آنها نیز می شود. ناخن های پسوریاتیک ممکن است از بستر ناخن (Onycholysis) جدا شوند. موارد شدید ممکن است موجب فرو رفتن ناخن شود.

پسوریازیس گوتاته یا قطره ای: این نوع در درجه اول بر جوانان و کودکان تاثیر می گذارد. این معمولا توسط یک عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوک ایجاد می شود. این بیماری با ضایعات کوچک، قطره ای شکل و بر روی بدن، دست ها، پاها و پوست سر شما مشخص می شود.

ضایعات در فلس های نازک پوشانده شده و به اندازه پلاک های معمولی ضخیم نیستند. شما ممکن است یک شیوع معمول از این بیماری را داشته باشید که به تنهایی از بین میرود یا ممکن است در بازه های تکراری دچار این بیماری بشوید.

پسوریازیس معکوس: این نوع عمدتا پوست را در زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها و اطراف ناحیه تناسلی، تحت تاثیر قرار می دهد. پسوریازیس معکوس باعث ایجاد لکه های صاف و قرمزی ملایم پوست می شود که اصطکاک و عرق بدن را بدتر می کند. عفونت های قارچی ممکن است باعث ایجاد این نوع پسوریازیس شود.

پسوریازیس کورکی: این نوع غیر معمول پسوریازیس می تواند در تکه های گسترده (پسوریازیس کورکی عمومی) یا در ناحیه های کوچکتر روی دستها، پاها یا نوک انگشتان شما رخ دهد.

این بیماری  به طور کلی به سرعت پیشرفت می کند، و لایه های نیمه پر از آن فقط چند ساعت پس از اینکه پوست شما قرمز شد و تاول میزند و متورم میشود. ممکن است تاول ها به طور مرتب ظاهر شوند. پسوریازیس کورکی متعارف همچنین می تواند باعث تب، لرز، خارش شدید و اسهال شود.

پسوریازیس اریتودرمیک: حداقل نوع معمول پسوریازیس، پسوریازیس اریترومتری است، که می تواند تمام پوست بدن شما را با یک قرمزی، لایه برداری کند که می تواند خارش یا سوزش شدید نیز داشته باشد.

 

بازگشت به لیست