بیماری های عفونی، پیشگیری و درمان


ابتلا به بیماری های عفونی یکی از واقعیت های اجتناب ناپذیر زندگی افراد است، اما استراتژی های زیادی برای کمک به محافظت از افراد برای جلوگیری از عفونت و درمان یک بیماری وجود دارد. مراحل ساده شخصی وجود دارد که بعضی از آنها جهانی و بعضی ملی هستند.


بیماری های عفونی، پیشگیری و درمان

بیماریهای عفونی

تأثیر بیماری عفونی بر سلامت انسان بسیار زیاد است. از لحاظ تاریخی داروهای ضد میکروبی و واکسن این دارو را در این زمینه های مختلف کنترل کرده اند و همچنان این کار را ادامه می دهند. با این حال، چالش های متعدد باقی می ماند اول، برخی از بیماری های عفونی به بیماری های ضدویروسی سنتی (مثلا HIV یا عفونت های باکتریایی مقاوم) تبدیل شده اند. دوم، عوامل جدید باعث ایجاد بیماری می شوند و زمان کمتری را برای توسعه داروهای جدید یا واکسن (مثلا ابولا یا آنفلوآنزا) فراهم می کنند. روش های انتقال ژن نشان داده اند که توانایی بالقوه در مبارزه با بیماری های عفونی دارند و چندین استراتژی در آزمایشگاه و در موارد خاص در مطالعات بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از استراتژی هایی که در طول زمان به سمت توسعه حرکت کرده است، بعنوان مثال استفاده از واکسیناسیون فعال ژنتیکی یعنی انتقال ژن سازنده ای است که آنتی ژن یا مجموعه ای از آنتی ژن ها را در بر دارد که در آن امید به ایجاد یک پاسخ ایمنولوژیک حفاظتی وجود دارد.

آگاهی میکروبی

عادت های روزانه برخی از قویترین مدافعه ها را در برابر بیماری های عفونی فراهم می کند. چند مورد از توصیه های ضروری در این رابطه را آورده ایم.

  • ایمنی سازی بدن خود را به روز رسانی کنید.
  • دست های خود را مرتب بشویید. حتما پس از شستن صحیح دست ها آن ها را با حوله یا دستمال تمیز بخوبی  خشک کنید. از محصولات ضد باکتری معمول استفاده کنید. بعضی از محصولات ضدباکتری حاوی تریکولسان شیمیایی مزایای سلامتی را تضمین نکرده بلکه موجب مقاومت آنتی بیوتیکی نیز می شود.
  • از آنتی بیوتیک ها فقط برای عفونت های ناشی از باکتری استفاده کنید. عفونت های ویروسی با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود. اگر وضعیت شما آن را اثبات کند، پزشک شما ممکن است یک داروی ضد ویروسی را تجویز کند.
  • همیشه دقت داشته باشید که در معرض نیش حشرات قرار نگیرید. اگر به کشورهایی سفر میکنید که حشرات خطرناک خاصی دارند حتما از قبل در مورد آنها اطلاعات کافی کسب کنید.

ایمنی مواد غذایی

  • بیماری های غذایی به طور قابل ملاحظه ای قابل پیشگیری هستند اما هدف ایجاد مراقبت در هر مرحله از تولید غذا از مزرعه به میز است. شیوه های مناسب تولید کشاورزی و تولید می تواند گسترش میكروب را در میان حیوانات و جلوگیری از آلودگی غذا را كاهش دهد.
  • نظارت بر تمام فرایند تولید مواد غذایی می تواند خطرات را با دقت مورد بررسی قرار داده و نقاط کنترل را شناسایی کند که در آن آلودگی می تواند مانع، محدود یا حذف شود. یک روش رسمی برای ارزیابی کنترل ریسک سیستم کنترل بحران ، تجزیه و تحلیل خطر یا سیستم HACCP نامیده می شود. ابتدا توسط اداره فضایی ملی و فضاپیمای توسعه یافته برای اطمینان از اینکه غذا خوراک فضانوردان ایمن باشد استفاده می شد، اصول ایمنی HACCP در حال حاضر به طیف گسترده ای از غذاها، از جمله گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آب میوه ها و سایر محصولات اعمال می شود.

 

 

 

بازگشت به لیست