ویروس HPV و بیماریهای مربوط به آن


HPV ویروسی است که در صورت گسترش میتواند به بیماری های زیادی منجر شود. در صورت انتقال این بیماری ممکن تا سالها علائمی از خود نشان ندهد و مخفیانه گسترش پیدا کند.


ویروس HPV و بیماریهای مربوط به آن

HPV چیست؟

HPV یک ویروس پاپیلومای کوتاه انسانی است. این ویروس با بیش از 150 ویروس دیگر مرتبط است. انواع دیگر ویروس HPV  با اعدادی نامگذاری میشوند. برخی از انواع HPV میتواند منجر به سرطان شود، و برخی دیگر از آنها را بعنوان عامل ایجاد زگیل (پایلیوم) میشناسند.

چگونه مردم به HPV مبتلا میشوند؟

HPV از طریق تماس نزدیک پوست به پوست منتقل می شود. افراد  با داشتن تماس از طریق واژن، مقعد یا رابطه جنسی دهانی با کسی که ویروس دارد، HPV را دریافت می کنند. معمولا در طول رابطه جنسی در واژن یا مقعد گسترش می یابد. HPV بسیار رایج است که تقریبا اکثر مردان و زنان آن را در برخی موارد در زندگی خود می گیرند. HPV را می توان حتی زمانی که یک فرد آلوده علائمی ندارد تشخیص داد. افراد می توانند علائم را سالها پس از آلوده شدن را توسعه دهند، بدین معنا که زمان ابتلا از آلوده شدن آن تا گسترش ممکن است بسیار طولانی و مخفی باشد.

در اکثر موارد، HPV به خودی خود هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که HPV از بین نمی رود، می تواند باعث مشکلات بهداشتی مانند زگیل های تناسلی و سرطان شود.

زگیل تناسلی معمولا به عنوان یک برجستگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، بلند و یا صاف، و یا مانند گل کلم باشند . یک متخصص مراقبت های بهداشتی معمولا می تواند زگیل را با نگاه کردن به ناحیه تناسلی تشخیص دهد.

سرطان های HPV

سرطان های HPV عبارتند از سرطان دهانه رحم، دهان، واژن، آلت تناسلی یا انسداد. عفونت HPV همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود.

چرا کودکان به واکسن HPV نیاز دارند؟

واکسن HPV مهم است زیرا افراد را در برابر سرطان های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می کند. HPV یک ویروس بسیار رایج است. تقریبا 80 میلیون نفر - در حدود یک چهارم مردم در حال حاضر در ایالات متحده آلوده هستند. حدود 14 میلیون نفر، از جمله نوجوانان، هر ساله مبتلا به HPV میشوند.

اکثر افراد مبتلا به HPV هرگز علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی کنند. بیشتر عفونت های HPV (9 مورد10 مورد) در طی دو سال از بین می روند. اما گاهی، عفونتهای HPV طولانی تر می شوند و می توانند برخی از سرطان ها و سایر بیماری ها را ایجاد کنند. عفونت HPV می تواند سبب بیماریهای زیر شود:

  • سرطانهای دهانه رحم، واژن، ولوو در زنان؛
  • سرطان آلت تناسلی مردان
  • سرطان های حنجره و پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها (oropharynx)، در زنان و مردان

واکسن HPV مانند هر واکسن یا داروی دیگری می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. شایع ترین عوارض جانبی آن درد، قرمزی یا تورم در بازو دقیقا از زمانی است که واکسن دریافت می شود؛ سرگیجه، غش، تهوع و سردرد نیز عوارض دیگر آن است. واکسیناسیون HPV معمولا با هیچگونه عوارض جانبی جدی همراه نیست. مزایای واکسیناسیون HPV به مراتب بیش از هر خطر بالقوه عوارض جانبی آن است.

 

بازگشت به لیست