سرطان ریه


سرطان ریه رشد غیرقابل کنترل سلول های غیر طبیعی است که در یک یا هر دو ریه معمولا در سلول هایی که عبور هوا را می دهند شروع می شود. سلول های غیرطبیعی به بافت های سالم ریه آسیب نمی رسانند، بلکه به سرعت تجزیه می شوند و تومور را بوجود می آورند.


سرطان ریه

سرطان ریه و سیگار کشیدن اغلب، اما نه همیشه در هم گره خورده اند. سرطان ریه دارای علائم پیش رونده است شامل سرفه، با خس خس نفس کشیدن، تنگی نفس، مخاط خونی، خستگی مزمن، کم اشتهایی، سردرد و... است. درمان این بیماری شامل جراحی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی، سوزاندن ضایعه توسط اشعه لیزر برای تسهیل تنفس بیمار و... است.

علل ایجاد سرطان ریه

حدود 80٪ از مرگ و میر سرطان ریه ناشی از سیگار کشیدن است و بسیاری دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد دیگر است. سیگار کشیدن به وضوح قویترین عامل خطر برای سرطان ریه است، اما اغلب با عوامل دیگر تعامل دارد. افراد سیگاری که در معرض سایر عوامل خطرات شناخته شده مانند رادون و آزبست، اگزوز دیزل و سایر مواد شیمیایی هستند.هستند حتی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

سرطان ریه ها در افراد غیر سیگاری اغلب از مواردی که در سیگاری ها اتفاق می افتد متفاوت است. آنها در سنین جوانتر نسبت به ابتا به این بیماری محتملتر هستند.سرطان ریه ها در افراد غیر سیگاری اغلب در اثر تغییرات ژنی خاصی اتفاق می افتد که از تومورهای  افراد سیگاری متفاوت است. در برخی موارد، با شناخت این تغییرات می توان در هدایت درمان استفاده کرد.

نشانه های پیشرفته سرطان ریه

مراحل پیشرفته سرطان ریه اغلب با گسترش سرطان به نقاط دورتر در بدن مشخص می شود. این بیماری ممکن است بر استخوان، کبد یا مغز تاثیر بگذارد. همانطور که سایر قسمتهای بدن آسیب میبیند، علائم سرطان جدید ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد استخوان
  • تورم صورت، بازوها یا گردن
  • سردرد، سرگیجه یا ضعیف و بی حسی اندام های بدن
  • دچار زردی یا یرقان شدن
  • توده های استخوانی در ناحیه استخوان گردن

سرطان ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان ریه اغلب با انجام آزمایش روی خلط بیمار، گرفتن عکس با اشعه ایکس، پرتونگاری، سی تی اسکن، سونوگرافی، آزمایش خون (آزمایش های غربالگری، اندازه گیری آنتی ژن کارسینو امبریونیک)، اسکن، توموگرافی، نمونه برداری از بافت تومور یا بایوپسی، آزمایش خلط و .... تشخیص داده میشود.

بازگشت به لیست