دانش انفورماتیک پزشکی چیست؟


انفورماتیک پزشکی اصطلاحی برای به دست آوردن، ذخیره سازی، بازیابی و استفاده از اطلاعات مراقبت های بهداشتی است که به هدف اصلی آن ایجاد همکاری بهتر بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی مختلف به بیمار است.


دانش انفورماتیک پزشکی چیست؟

انفورماتیک پزشکی اصطلاحی برای به دست آوردن، ذخیره سازی، بازیابی و استفاده از اطلاعات مراقبت های بهداشتی است که به هدف اصلی آن ایجاد همکاری بهتر بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی مختلف به بیمار است. انفورماتیک پزشکی نقش مهمی در اصلاح روندهای موجود در بهداشت و درمان دارد. انفورماتیک پزشکی یک تخصص در حال رشد و تکامل است که به بررسی تکنولوژی اطلاعات، ارتباطات و مراقبت های بهداشتی برای بهبود کیفیت و ایمنی مراقبت از بیمار می پردازد. دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده که هدف اولیه آنها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است.

این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر وطراحی نرم‌افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و ... می‌گردد. یک متخصص انفورماتیک پزشکی، می تواند سیستمهای مراکز بهداشتی درمانی را ارزیابی کرده و نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنان را تشخیص دهد. همچنین او می تواند با استفاده از دانش تخصصی انفورماتیک پزشکی نسبت به طراحی سیستم های تصمیم یار (Decision Support Systems)، سیستم های خبره، سیستم های پزشکی از راه دور و همراه با استفاده از روش های مختلف از جمله هوش مصنوعی اقدام و اینگونه سیستم ها را در اختیار گروه پزشکی و بالینی قرار دهد. با این توانایی ها بهترین گزینه برای مدیریت (رهبری) تیم طراحی سیستم های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی محسوب می شوند.

تفاوت انفورماتیک پزشکی با فناوری سلامت

مفهوم فناوری اطلاعات سلامت شامل استفاده از تکنولوژی در زمینه مراقبت های بهداشتی می شود، اما فناوری اطلاعات سلامت با انفورماتیک پزشکی مترادف نیست. انفورماتیک پزشکی مفاهیم، نظریه ها و رویه های اطلاعاتی را در شرایط واقعی به کار می گیرد تا نتایج مرتبط با سلامت بهتر را به دست آورد. این کار شامل جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و ارائه داده ها در قالب دیجیتال می شود.

زمینه‌های کاری عبارتند از : داده کاوی و تصمیم‌گیری در پزشکی، انفورماتیک تصویربرداری پزشکی و پردازش تصاویر پزشکی، پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی از راه دور، کاربرد موبایل در پزشکی، طراحی سیستمهای اطلاعات در پزشکی، ارزیابی سیستمهای اطلاعات، مدیریت و مشارکت در طراحی و تولید برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پزشکی، کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، کاربرد فن آوری اطلاعات در پزشکی، کاربرد انفورماتیک در رشته‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، پیراپزشکی و علوم پایه. با آنکه دانش کامپیوتر و اطلاعات (که با همدیگر دانش انفورماتیک را شکل می‌دهند) در واقع دو دانش مورد استفاده در تمام علوم امروزی می‌باشند، ولی از آنجا که علوم مرتبط با پزشکی و سلامت بزرگترین و پیچیده‌ترین گستره دانش را در دنیای فعلی اطلاعات و دانش فعلی جهان تشکیل می‌دهند، دانش انفورماتیک پزشکی بصورت دانشی مستقل و آکادمیک شکل گرفته و توسعه یافته است. عناوین شغلی مورد نیاز دز این حوزه عبارتند از: پرستار تکنسین های اطلاعات سلامت و پرونده پزشکی متخصص اطلاعات پزشکی متخصص پزشکی بالینی تحلیلگر بالینی مشاوران IT سلامت

بازگشت به لیست