آیا سرفه های شدید در کودکان را باید جدی گرفت؟


بارها پیش آمده که بابت سرفه های مکرر کودکتان نگران شده باشید بعضی از این سرفه ها طبیعی است اما بعضی دیگر علائم بیماری های جدی است، بهتر است با این سرفه ها بیشتر آشنا شوید تا بدانید چه زمانی رجوع به پزشک الزامیست.


آیا سرفه های شدید در کودکان را باید جدی گرفت؟

آیا سرفه های شدید در کودکان را باید جدی گرفت؟

اگرکودک شما سرفه های بدی میکند، سریع تشخیص دادن آن بسیار مهم است. یک سرفه مرطوب با فشار بالا میتواند منجر به بیماری های ریه مانند برونشیت ها شود.

کودک شما ممکن است علائم سرماخوردگی مانند، عطسه، آبریزش بینی، و سرفه خفیف را دوهفته قبل تر از شروع سرفه های شدید نشان داده باشد. اگر اینطور است حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید. سرفه مزمن، به خصوص در نوزادان زیر یک سال می تواند شدید باشد.

در کل دو نوع سرفه در کودکان شایع تر است:

1-  سرفه خشک:

این زمانی اتفاق می افتد که کودک سرماخوردگی یا آلرژی داشته باشد. و معمولا هیچ خلطی تولید نمی کند. همچنین ممکن است واکنش بدن در برار تحریکات گلو یا مجاری عبور هوا باشد.

2-  سرفه مرطوب:

این نتیجه ی یک بیماری تنفسی همراه با عفونت باکتریایی است. این باعث خلط یا مخاط ( که حاوی گلبول های سفید برای کمک به مبارزه با میکروب ها) است. این مخاط در راه های هوای مجاری تنفسی کودک است.

چه زمانی سرفه کودک خطرناک است؟

اگر سرفه کودک به حدی شدید باشد که دور لب های کودک کبود شده، و نفس نفس بزند قطعا خطرناک است. همچنین اگر سرفه کودک با خس خس همراه باشد احتمال عفونت و یا آسم وجود دارد، همچنین ممکن است جسم خارجی راه گلوی کودک را بسته باشد.

اگر تب کودک بسیار شدید باشد، در حدود 40 درجه میتواند نشان دهنده بیماری هایی مثل سینه پهلو یا ذات الریه باشد. 

بازگشت به لیست