علل ریزش مو چیست؟ (قسمت سوم)


گاهی ریزش موی شما بعلت یک بیماری مشخص یا داروهایی که برای درمان یک نوع بیماری استفاده می کنید بوجود بیاید. بنابراین میتوان این نوع ریزش را با روش های مختلفی تعدیل یا درمان کرد.


علل ریزش مو چیست؟ (قسمت سوم)

10. سطح پایین ویتامین B  در بدن یکی دیگر از علل قابل درمان ریزش مو است.

راه حل چیست؟ مانند کم خونی، مکمل های ساده می توانند به مشکل کمک کنند. بنابراین رژیم غذایی میتواند تغییر کند. ویتامین B طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر از خانواده مرکبات می توان پیدا کرد. همانطور که می دانیم پیش رفتن طبق یک رژیم غذایی متعادل که مملو از میوه ها و سبزیجات و همچنین بخش معینی از پروتئین ها و روغن های سالم مانند مغزها باشد، نه تنها برای موهای شما مفید است بلکه برای سلامت کلی بدن شما مفید خواهد بود.

11. ریزش موی مرتبط با خود ایمنی

ریزش موی منطقه ای یا سکه ای اساسا نتیجه ی سیستم ایمنی بیش از حد فعال است. به اصطلاح می گویند که – بدن گیج می شود – درواقع سیستم ایمنی موها را جسم خارجی می پندارد و به آن حمله می کند.

راه حل چیست؟ تزریق استروئید ها اولین خط درمانی برای ریزش موی منطقه ای یا سکه ای است، که در آن تک های گردی روی سر خالی می شود. سایر دارو ها شامل ماینوکسیدیل است که ممکن است برای درمان این نوع بیماری استفاده شود. البته این نوع ریزش حتی با مصرف دارو باید همیشه تحت درمان باشد زیرا در مواردی ممکن است پس از قطع مصرف داروها ریزش مجددا شروع شود.

12. کاهش وزن ناگهانی و شدید

کاهش وزن ناگهانی نوعی آسیب جسمی است که ممکن است موجب نازک شدن مو شود. حتی اگر کاهش وزن برای سلامتی شما مفید باشد قطعا به سلامت موها صدمه خواهد زد. همچنین ممکن است دلیل اصلی صدمه به موهای شما نرسیدن میزان کافی از ویتامین ها و املاح معدنی به بدن شما باشد. یا اختلالات اشتهایی مانند بی اشتهایی پراشتهایی یا بی خوابی و خواب نامنظم میتواند به موهای شما آسیب بزند.

راه حل چیست؟ کاهش وزن ناگهانی به سیستم بدن شما شوک وارد می کند و شما یک دوره شش ماهه ریزش مو را تجربه خواهید کرد و پس از آن کم کم به حالت عادی بازمی گردد.

13. شیمی درمانی

متاسفانه برخی از داروهایی که برای متوقف کردن سرطان مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توانند موهای شما را از بین ببرند. دکتر گلاشوفر می گوید: "شیمی درمانی مانند یک بمب هسته ای است زیراسلول هایی در حال تقسیم را بسرعت از بین می برد. این بدان معنی است که نه تنها سلول های سرطانی، بلکه سایر سلول های در حال تقسیم مانند موها را بسرعت از بین میبرد. چه اتفاقی می افتد؟  هنگامی که شیمی درمانی متوقف شود، موهای شما دوباره رشد می کنند، هرچند اغلب با بافت های متفاوت (شاید موهای وز و فر رشد کند حتی در صورتیکه قبلا موهای لخت داشته اید یا با یک رنگ متفاوت.) محققان بر روی داروهای هدفمند برای درمان سرطان کار می کنند، داروهایی که این عارضه و دیگر عوارض جانبی را از بین ببرد.

14. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلال دیگری در هورمون جنسی مرد و زن است. اضافه شدن آندروژن ها می تواند منجر به کیست تخمدان، افزایش وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت، تغییرات قاعدگی، ناباروری و همچنین ریزش مو شود. از آنجا که هورمونهای مردانه در PCOS بیش از حد وجود دارند، زنان همچنین ممکن است موهای بیشتری بر روی صورت و بدن داشته باشند.راه حل چیست؟ درمان PCOS می تواند عدم تعادل هورمون را اصلاح کند و برخی از این تغییرات را معکوس کند. درمان این بیماری شامل رژیم غذایی، ورزش، استفاده از قرص های ضد بارداری و همچنین درمان ویژه ای برای رفع خطر احتمالی ناباروری یا دیابت است.

15. داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده های خون و موارد دیگر

برخی از انواع دیگر داروها همچنین ممکن است باعث ریزش مو شوند. رایج ترین آن ها حل کننده های خون و داروهای فشار خون شناخته شده به عنوان بتا بلوکرها معروف هستند. سایر داروهایی که ممکن است باعث ریزش مو شوند عبارتند از: متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و برخی از بیماری های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) از جمله ایبوپروفن و احتمالا داروهای ضد افسردگی.راه حل چیست؟ اگر دکتر شما تشخیص داده است که یک یا چند داروی شما باعث ریزش موی شما می شود، با او درباره کاهش دوز یا تعویض دارو با داروی دیگر صحبت کنید.

بازگشت به لیست