کزاز چیست؟


کزاز یک بیماری عفونی حاد ناشی از باکتری هایی هست که معمولا در خاک یافت می شوند. در شرایطی که این بیماری پیشرفت زیادی کند می تواند کشنده باشد.


کزاز چیست؟

کزاز چگونه ایجاد میشود؟

باکتری ها از طریق زخم هایی مانند برش ها، چرک و زخم های سوراخ وارد بدن می شوند. این می تواند به عنوان مثال، توسط یک خراش و یا توسط برشی که در هنگام باغبانی اتفاق می افتد بوجود آید. باکتری های وارد شده در داخل زخم یک ماده سمی تولید می کنند. سم تولید شده باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی بدن شخص می شود.

این ماده سمی باعث می شود که:

  • عضلات اطراف فک، گردن، پشت، قفسه سینه، شکم و اندام تحریک می شوند.
  • عفونت گوش و ایجاد زخم های غیرطبیعی در بدن.
  • گاهی اوقات، موجب درجه حرارت بالا و عرق کردن بدن می شود.
  • همچنین موجب تحریک عصبی، منجر به اسپاسم شدید عضلانی و مشکل تنفس می شود.

اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی با بیماری کزاز مواجه شود در معرض خطر زیادی قرار دارد و حتما باید به پزشک مراجعه کند همچنین کودکان و افراد مسن در معرض خطر هستند.اگر در دوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکرده اید د بزرگسالی نیز می توانید هر 10 سال یکبار ان واکسن را تزریق کنید تا از این بیماری ایمن بمانید.

درمان کزاز

پس از تشخیص این بیماری در فرد پزشک با توجه به شرایط سنی و جسمی شخص داروهایی را تجویز می کند. این داروها شامل داروهای ضد سم، آنتی توکسین ها یا سرم حیوانی، ایموگلوبین هیپرایمون یا کزاز انسانی، آنتی بیوتیک های تزریقی یا خوراکی و.. است. همچنین با توجه به وضعیت بیمار شل کننده های عضلانی و مسکن ها ممکن است تزریق شود، و در صورت بروز ناراحتی های تنفسی بیمار را در بخش مراقبت های ویژه بستری می کنند.

 

بازگشت به لیست