کم خونی چیست؟


کم خونی بیماری ای است که زمانی پیشرفت می کند که خون بدن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز یا هموگلوبین تولید نمی کند.هموگلوبین قسمت عمده ای از گلبول های قرمز خون است و به اکسیژن می پیوندد. اگر تعداد گلبولهای قرمز خون یا میزان هموگلوبین خون شما کم یا غیر طبیعی باشد، سلولهای بدن شما اکسیژن کافی را به دست نمی آورند.


کم خونی چیست؟

کم خونی در چه افرادی شایعتر است؟

کم خونی  خونی در زنان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن شایع تر است. عوامل مهمی که در مورد این بیماری باید بخاطر داشته باشید عبارتند از:

برخی از انواع آنمی ارثی هستند و نوزادان ممکن است از زمان تولد تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند.

زنان در سالهای بعد از زایمان به ویژه از نظر کم خونی ناشی از فقر آهن به علت خونریزی رحم و قاعدگی و افزایش نیاز به خون در دوران بارداری، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

بزرگسالان مسن تر نیز ممکن است خطر ابتلا به کم خونی را به علت رژیم غذایی ضعیف و سایر شرایط پزشکی افزایش دهند.

علل کم خونی چیست؟

بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد که به سه گروه عمده تقسیم می شوند:

کم خونی ناشی از خونریزی

کم خونی ناشی از عدم تولید یا نقص سلول های قرمز خون

کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز

درمان کم خونی:

درمان کم خونی بسته به نوع و علت این بیماری متفاوت است. در اینجا چند نوع همراه با درمان آورده شده است.

1.      نارسایی مرتبط با کمبود آهن: درمان این نوع کم خونی معمولا شامل مکمل های آهن و تغییرات در رژیم غذایی شما می شود.

2.      اگر علت کم خونی فقدان آهن بعلت از دست دادن خون بدن باشد (غیر از قاعدگی) منبع خونریزی را ممکن است با جراحی یا پانسمان متوقف کنند.

3.      درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، استفاده از اسید فولیک و ویتامین B12 حاوی مکمل های غذایی و افزایش این مواد مغذی در رژیم غذایی شما است.

4.      پزشکان بر درمان بیماری زمینه ای تمرکز می کنند. اگر علائم کم خونی شدید باشد، انتقال خون یا تزریق اریتروپویتین مصنوعی، هورمونی که به طور کلی توسط کلیه ها تولید می شود، ممکن است به تحریک تولید گلبول های قرمز و کاهش خستگی کمک کند.

5.      بسته به شدت کم خونی شما، ممکن است خونریزی یا پلاسمافروز ضروری باشد. پلاسمافروز یک نوع از روش فیلتر کردن خون است. در موارد خاص، حذف طحال ممکن است مفید باشد.

6.      پیوند مغز استخوان نیز ممکن است در بعضی شرایط مفید باشد. یک داروی درمانی برای سرطان بنام هیدروکسی اوره برای درمان مشکا کم خونی سلول های خونی نیز استفاده می شود.

بازگشت به لیست