پارکینسون


بیماری پارکینسون PD یک بیماری تخریب کننده درازمدت سیستم عصبی مرکزی است که عمدتا بر سیستم حرکتی تاثیر می گذارد. علائم معمولا در طول زمان به آرامی نمایان می شوند. دراوایل بیماری، آشکارترین نشانه ها لرزش، سفتی، کندی حرکت و مشکل با پیاده روی است.


پارکینسون

بیماری پارکینسون سلول های عصبی مغز را که باعث تولید دوپامین می شود، تحت تاثیر قرار می دهد. علائم بیماری پارکینسون شامل سفتی عضلات، لرزش و تغییرات در گفتار و راه رفتن است. پس از تشخیص، درمان می تواند به کاهش علائم کمک کند، اما درمان قطعی وجود ندارد.

علائم و نشانه های احتمالی پارکینسون عبارتند از:

  • لرزش یا تکان دادن معمولا در یک اندام، اغلب از دست یا انگشتان، شروع می شود. ممکن است متوجه شوید که انگشت شصت و انگشت اشاره به عقب و جلومی رود. یکی از مشخصه های بیماری پارکینسون، هنگامی که خفیف است (در حالت استراحت)، لرزش دست شماست.
  • جنبش آهسته (برادیکینزی). با گذشت زمان، بیماری پارکینسون ممکن است توانایی شما را برای حرکت و کند شدن حرکت کاهش دهد، و انجام کارهای ساده را دشوار کند. گام های شما ممکن است هنگام راه رفتن کوتاهتر شوند یا ممکن است بلند شدن از صندلی دشوار باشد. همچنین ممکن است قدم زدن با سختی انجام شود.
  • سفتی عضله ممکن است در هر بخش از بدن رخ دهد. عضلات سفت می توانند آستانه حرکت شما را محدود کنند و باعث درد اعضای بدن شما شوند.
  • اختلال در وضعیت و تعادل، در این  وضعیت شما ممکن است دچار استئوپید شوید.
  • از دست دادن حرکات اتوماتیک در بیماری پارکینسون، ممکن است کاهش توانایی کنترل حرکات ناخودآگاه، از جمله چشمک زدن، لبخند زدن و یا تکان دادن بازوهای خود هنگام راه رفتن.
  • تغییرات گفتاری ممکن است مشکلات ناگهانی در اثر بیماری پارکینسون باشد. شما ممکن است قبل از این بیماری بطور عادی  آرام صحبت می کردید، اما پس از ابتلا به این بیماری به سرعت صحبت کنید و یا بسرعت تنفس کنید.
  • در نوشتن دچار مشکل خواهید شد و نمیتوانید براحتی بنویسید و یا تایپ کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر دچار علائم مرتبط با بیماری پارکینسون هستید، پزشک خود را ببینید، نه تنها برای تشخیص وضعیت خود، بلکه برای جلوگیری پیشرفت سایر علائم در بدن خود.

علت بیماری پارکینسون

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است، اما به نظر می رسد عوامل متعددی باعث بوجود آمدن آن می شود از جمله:

  • محققان ژن هایی که جهش های ژنتیکی خاصی را که می توانند بیماری پارکینسون ایجاد  کنند شناسایی کرده اند، اما این موارد غیر معمول است، مگر در موارد نادر که بسیاری از اعضای خانواده تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار گرفته اند.
  • با این حال، برخی از تغییرات ژنی به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما خطر نسبتا کمی برای بیماری پارکینسون برای هر یک از این نشانگرهای ژنتیکی وجود دارد.
  • محرک محیطی. قرار گرفتن در معرض سموم خاصی یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما این خطر نسبتا کم است.

 

بازگشت به لیست