10 غذای مناسب برای کبد شما (قسمت اول)


برخی از افراد مبتلا به بیماری کبد باید رژیم غذایی خاصی بخورند. این رژیم غذایی به عملکرد کبد کمک می کند و از کار کردن بیش از حد سخت آن محافظت می کند.


10 غذای مناسب برای کبد شما (قسمت اول)

عملکرد کبد

  • کبد موتورخانه بدن انسان محسوب می شود.
  • این عضو وظایف مختلفی را انجام می دهد، از جمله تولید پروتئین، کلسترول و صفرا برای ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها.
  • این عضو همچنین سموم مانند الکل، داروها و محصولات طبیعی متابولیسم را تجزیه می کند. نگه داشتن کبد شما به شکل خوبی برای حفظ سلامت مهم است.
  • پروتئین به طور معمول به بافت بدن کمک می کند. آنها همچنین از ایجاد چربی و صدمه به سلول های کبدی جلوگیری می کنند.
  • پروتئین ها در افرادی که دارای کبد به شدت آسیب دیده اند به درستی پردازش نمی شوند. ضایعلت تولید شده ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد.

این مقاله 11 مورد از بهترین غذاها را که برای کبد شما مفید است فهرست می کند.

1. قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت سلامت کبد بخورید.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه از بیماری کبد محافظت می کند. همچنین مطالعات بارها نشان داده اند که قهوه نوشیدن خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی کبد را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی کاهش می دهد. این مزایا به نظر می رسد بعلت توانایی آن برای جلوگیری از ایجاد چربی و کلاژن، دو شاخص اصلی بیماری کبد باشد.

2. چای

چای به طور گسترده ای بعنوان نوشیدنی مفید برای سلامتی در نظر گرفته شده است، اما شواهد نشان داده است که ممکن است مزایای خاصی برای کبد داشته باشد.

یک مطالعه ژاپنی بزرگ نشان داد که نوشیدن 5-10 فنجان چای سبز در روز با نشانه های بهبود یافتن در سلامت کبد همراه است.

علاوه بر این، بررسی دیگری نشان داد افرادی که چای سبز نوشیدند احتمال ابتلا به سرطان کبد را کم می کنند. کمترین خطر در افرادی که چند فنجان در روز چای سبز مصرف کرده اند دیده شده است.

3. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان ها است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کند. دو آنتی اکسیدان اصلی که در گریپ فروت یافت می شوند، naringenin و naringin است.

آنتی اکسیدان ها در گریپ فروت با کاهش التهاب و افزایش مکانیزم های محافظتی، از کبد محافظت می کنند. با این حال، مطالعات انسانی، و نشان می دهد که اکثر افراد در مورد گریپ فروت یا آب میوه گریپ فروت کمبود دارند.

4.بلوبری و زغال اخته

زغال اخته و بلو بری هر دو حاوی آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان ها هستند که به آن ها رنگ مشخصی بخشیده است. آنها همچنین به بسیاری از مزایای سلامتی معروف هستند. آنها حتی ممکن است ایمنی بدن و پاسخ های آنتی اکسیدان را بهبود بخشند. با این حال، مطالعات انسانی برای تایید این نتایج ضروری است.

 

بازگشت به لیست