10 غذای مناسب برای کبد شما (قسمت دوم)


کبد شما یک عضو مهم با بسیاری از عملکردهای ضروری است. بنابراین، منطقی است که شما بخواهید از آن محافظت کنید، و غذاهایی که در مقاله ذکر شده، اثرات مفیدی بر روی کبد نشان داده اند.


10 غذای مناسب برای کبد شما (قسمت دوم)

 

5. انگور

انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش، دارای ترکیبات گیاهی مفید است. یکی از مشهورترین آنها، رزوراترول است که دارای مزایایی برای سلامتی است. بسیاری از مطالعات روی حیوانات نشان داده اند که انگور و آب انگور می توانند به کبد نفوذ کنند.

انگور می تواند مزایای متعددی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان داشته باشد. با این حال، از آنجا که عصاره دانه انگور یک شکل متمرکز است، ممکن است اثرات مشابهی از مصرف انگور کامل نداشته باشید. قبل از مصرف عصاره دانه انگور برای کبد توصیه می شود مطالعات بیشتری انجام شود.

6. آب چغندر

آب چغندر منبع نیترات و آنتی اکسیدان ها به نام بتالین است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد و باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب می شود.

7. سبزیجات خانواده کلم

سبزیجات خانواده کلم مانند جوانه های بروکسل، بروکلی و خردل سبز به دلیل داشتن محتوای فیبر بالا و طعم متمایز آنها شناخته شده است. آنها همچنین در ترکیبات گیاهی سودمند هستند. همچنین این سبزیجات به محافظت بدن از آسیب و بهبود سطح خون از آنزیم های کبدی کمک می کند.

8. آجیل ها

آجیل ها غنی از روغن های طبیعی هستند – از جمله آنتی اکسیدان ویتامین E- و ترکیبات گیاهی مفید. مصرف آجیل با افزایش میزان آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به NAFLD همراه است. و بر عکس مصرف کم آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری همراه است.

9.ماهی چرب

ماهی های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که چربی های سالم هستند و التهاب را کاهش می دهند و با کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط دارند. چربی های موجود در ماهی های چرب همچنین برای کبد مفید هستند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که به جلوگیری از ایجاد چربی کمک می کند، سطح آنزیم را طبیعی نگه می دارد، با التهاب مبارزه می کند و مقاومت انسولین را بهبود می بخشد.

در حالی که مصرف ماهی های چرب غنی از امگا 3 به نظر می رسد برای کبد مفید باشد، اضافه کردن چربی های امگا 3 به رژیم غذایی شما تنها چیزی که باید در نظر بگیرید نیست. نسبت چربی های امگا 3 به چربی های امگا 6 نیز مهم است.

10. روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیسم، یک چربی سالم است.

همچنین، اثرات مثبتی بر روی کبد نیز دارد

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف یک قاشق چای خوری (6.5 میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث افزایش آنزیم های کبدی و سطح چربی می شود.

همچنین سطح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیکی مثبت را افزایش داد. 

بازگشت به لیست