سنگ کلیه


سنگ کلیه یک ماده معدنی سخت و کریستالی است که در کلیه یا دستگاه ادراری تشکیل شده است. سنگ کلیه یک علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و اغلب درد شدید در شکم، پانک یا کشاله ران می باشد. سنگ کلیه بعضی اوقات نامیده می شود.


سنگ کلیه

علت تشکیل سنگ کلیه

  • کمبود آب بدن یک عامل عمده خطر برای تشکیل سنگ کلیه است.
  • علائم سنگ کلیه عبارتند از درد شدید کمر و خون در ادرار (هماتوری)
  • افراد مبتلا به بیماری های خاصی نظیر نقرس و افرادی که داروهای خاصی را مصرف می کنند در معرض خطر سنگ کلیه هستند.
  • رژیم غذایی و عوامل ارثی نیز مربوط به تشکیل سنگ است.
  • تشخیص سنگ های کلیه بهترین راه حل است با استفاده از سونوگرافی، پیلئوگرافی داخل وریدی IVP  یا CT اسکن.
  • اکثر سنگهای کلیه از طریق حالب به مثانه منتقل می شوند.

درمان سنگ کلیه

درمان شامل داروهای کنترل درد و در برخی موارد داروها برای تسهیل عبور ادرار است. همچنین با توجه به اندازه سنگ کلیه ممکن است قرص یا شربت های سنگ شکن تجویز شود. در برخی موارد به علت بزرگ بودن سنگ ( اصطلاح سنگ های شاخ گوزنی) ممکن است بیمار نیاز به جراحی پیدا کند. در علم نوین پزشکی جراحی با لیزر انجام میشود و نیازی به شکافتن پوست بیمار نیست.

در صورت نیاز، ممکن است لیتوتریپسی یا تکنیک های جراحی برای سنگ هایی که از طریق حالب به مثانه منتقل نمی شوند استفاده شود.

خطر ابتلا به سنگ کلیه

هر شخصی ممکن است به سنگ کلیه مبتلا شود. اما افراد مبتلا به بیماری ها و شرایط خاص یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، بیشتر به رشد آنها حساس هستند. سنگهای دستگاه ادراری در مردان بیشتر از زنان است. اکثر سنگ های ادراری در افراد 20 تا 49 ساله ایجاد می شود و افرادی که مستعد ابتلا به حملات سنگ کلیه هستند، معمولا در دهه دوم یا سوم زندگی خود سنگ های اولیه را تشکیل می دهند. افرادی که بیش از یک سنگ کلیه دارند، مستعد ابتلا به سنگهای بیشتری هستند.

تشخیص سنگ کلیه

اگر پزشک شما مشکوک باشد که به سنگ کلیه مبتلا هستید ممکن است از روش های تشخیصی زیر استفاده کند:

آزمایش خون

آزمایش خون ممکن است کلسیم یا اسید اوریک را در خون شما نشان دهد. نتایج آزمایش خون کمک می کند تا سلامت کلیه های شما را کنترل کند و ممکن است پزشک شما را برای بررسی سایر شرایط پزشکی هدایت کند.

آزمایش ادرار

 آزمایش ادرار 24 ساعته ممکن است نشان دهنده این باشد که شما از مواد معدنی تشکیل سنگ بیش از حد استفاده می کنید و یا مواد سنگین را کم مصرف کرده اید. برای این آزمون، پزشک شما ممکن است درخواست کند که دو بار ادرار را طی دو روز متوالی به عنوان نمونه تحویل آزمایشگاه دهید.

تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری ممکن است سنگ کلیه را در دستگاه ادراری شما را نشان دهد. سونوگرافی می تواند با استفاده از اشعه های ساده عبور داده شده از شکم سنگهای کلیه بزرگ را نشان بدهدد، به توموگرافی کامپیوتری با سرعت بالا یا دوگانه CT که ممکن است حتی سنگ های کوچک را نمایان سازد.

بازگشت به لیست