سرطان رحم و علائم آن


سرطان اندومتر یا سرطان رحم نوعی از سرطان است که از دیواره رحم ایجاد می شود. سرطان آندومتر در لایه ای از سلول ها ایجاد می شود که لنز (اندومتریوم) رحم را تشکیل می دهد. انواع دیگر سرطان در رحم، شامل سارکوم رحمی می شود، اما بسیار کمتر از سرطان آندومتر است.


سرطان رحم و علائم آن

 

سرطان آندومتر اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، زیرا اغلب خونریزی غیرطبیعی واژن را ایجاد می کند که زنان را مجبور می کند تا به پزشک مراجعه کنند. اگر سرطان آندومتر در اوایل بوجود آمدن کشف شود، برداشتن رحم حین جراحی یا استفاده از روش رادیوتراپی سرطان اغلب سرطان آندومتر را درمان می کند و یا احتمال عود آن را کاهش میدهد. همچنین رادیوتراپی درد حاصل از سرطان را کاهش میدهد.

علائم و نشانه های سرطان رحم:

  • خونریزی واژینال پس از یائسگی
  • خونریزی بین پریودها
  • تخلیه غیرطبیعی، ترشحات آبدار یا خونی از واژن خود یا درد لگنی
  • درد شدید در حین مقاربت
  • درد مداوم در ناحیه شکم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم یا نشانه هایی شما را دچار نگرانی می کند، مانند خونریزی واژینال یا ترشحات مربوط به دوره هایتان، درد لگن یا درد در هنگام مقاربت، حتما با پزشک خود درمیان بگذارید. حتما از قبل سوالاتی که میخواهید از پزشک بپرسید را آماده کنید.

تومور تخمدان

نوع نادری از تومور تخمدانی که باعث ترشح استروژن می شود نیز خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهد.

عدم بارداری

زنانی که هرگز باردار نشده اند خطر ابتلا به سرطان اندومتر را بیشتر از زنانی که حداقل یک بار باردار شده اند نشان می دهند.

چاقی

چاق شدن خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهد. این ممکن است به این علت رخ دهد که چربی بیش از حد بدن باعث تغییر تعادل بدن شما از هورمون ها می شود.

سن بالا

 با افزایش سن شما خطر ابتلا به سرطان آندومتر افزایش می یابد. سرطان آندومتر اغلب در زنان مبتلا به یائسگی رخ می دهد.هورمون درمانی برای سرطان پستان. زنان مبتلا به سرطان سینه که هورمون درمانی داروی تاموکسیفن را مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهند. اگر تاموکسیفن مصرف می کنید، با پزشک خود درباره این خطر صحبت کنید. برای اکثر زنان، مزایای تاموکسیفن بیش از خطر ابتلا به سرطان آندومتر است.

سندرم سرطان کرونر ارثی

سرطان کولورکتال غیر polyposis ارثی  HNPCC یک سندروم است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و دیگر سرطانها، از جمله سرطان آندومتر را افزایش می دهد. HNPCC به دلیل جهش ژنی از والدین به فرزندان منتقل می شود. اگر یک عضو خانواده با HNPCC تشخیص داده شده باشد، با پزشک خود درباره خطر سندرم ژنتیک صحبت کنید. اگر با HNPCC تشخیص داده شده اید، از پزشک خود بپرسید که چه آزمایش های غربالگری سرطانی را باید انجام دهید.

قاعدگی زودرس

اگر خانمی قبل تر از 12 سالگی قاعدگی اش آغاز شود خطر ابتلا به سرطان رحم را بالا میبرد.

بازگشت به لیست