درباره کیست تخمدان چه میدانید؟


یک کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع درون تخمدان است. ... بیشتر کیست تخمدان ها مربوط به تخمک گذاری است، که یا کیست فولیکولار و یا کیست جسم زرد نام دارد. انواع دیگر کیست ها عبارتند از به علت اندومتریوز، کیست های درمیوای و سيستادنوم ها. بسیاری از کیست های کوچک در هر دو تخمدان در سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ می دهد.


درباره کیست تخمدان چه میدانید؟

علائم کیست تخمدان

  • اکثر کیست ها علائم ایجاد نمی کنند و به خودی خود رشد می کنند. با این حال، کیست تخمدان حاد می تواند باعث بروز علائم زیر شود:
  • درد لگن - گرفتگی یا درد شدید در شکم، کمر و در اطراف کیست
  • احساس پر بودن یا سنگین بودن در شکم فرد مبتلا
  • پف کردن
  • علل ایجاد کیست تخمدان
  • بیشتر موارد کیست تخمدان به عنوان یک نتیجه از (کیست عملکردی) گسترش پیدا می کند. انواع دیگر کیست ها کمتر رایج هستند.

کیست های عملکردی

تخمدان ها هر ماه به طور طبیعی به ساختارهای کیست مانند فولیکول ها میپردازند. فولیکول ها هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند و هنگام تخمک گذاری تخمک را آزاد می کنند.

اگر فولیکول ماهانه بطور طبیعی در حال رشد باشد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

کیست فولیکولار: در اطراف چرخه قاعدگی شما، یک تخم مرغ از فولیکول خارج می شود و لوله ی فالوپی را می ریزد. کیست فولیکولیک زمانی شروع می شود که فولیکول شکسته نمی شود و تخمک را آزاد می کند، اما همچنان رشد می کند.

کیست لوپوس جسم زرد: هنگامی که فولیکول تخمک خود را آزاد می کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون می کند. این فولیکول در حال حاضر corpus luteum نامیده می شود . گاهی اوقات، مایع در داخل فولیکول جمع می شود، باعث می شود جسم زرد به کیست تبدیل شود. این نوع کیست باعث تاخیر در قاعدگی از چند روز تا چند هفته می شود.

کیست های دیگر

انواع کیست هایی که به عملکرد عادی چرخه قاعدگی مربوط نیستند عبارتند از:

کیست درموئید: که همچنین teratomas نامیده می شود، می تواند بافت هایی مانند مو، پوست یا دندان را شامل شود، زیرا از سلول های جنینی تشکیل شده است. آن ها به ندرت سرطانی هستند.

کیست سیستکتومی: این ها روی سطح تخمدان ایجاد می شود و ممکن است با یک ماده آبدار یا مخاطی پر شود. این نوع کیست باید برداشته شود، یا مایع آن بیرون کشیده شود که که سیتولوژی نام دارد.

اندوما: از یک نوع سلول تخمدان در رحم فرد مبتلا رشد می کند و (اندومتریوز) ایجاد می کند. برخی از بافت ها می توانند به تخمدان خود متصل شوند و رشد کنند. در برخی موارد به تنهایی میتواند حفره شکمی را پر کند.

 

بازگشت به لیست