درباره بیماری آمفیزم چه می دانید؟


یک بیماری طولانی مدت و پیشرفته ای از ریه ها است که عمدتا سبب تنگی نفس به علت تورم بیش از حد آلوئول ها (کیسه های هوا در ریه) می شود. در افراد مبتلا به آمفیزم، بافت ریه که در مبادله گازها (اکسیژن و دی اکسید کربن) دخیل است ، تخریب یا به کلی نابود میشود می شود.


درباره بیماری آمفیزم چه می دانید؟

آمفیزم و برونشیت مزمن دو بیماری هستند که بیماری مزمن انسدادی ریوی را تشکیل می دهند.

علت بیماری آمفیزم

علت اصلی قرار گرفتن در معرض عوامل مضر هوا در طولانی مدت است، از جمله:

  • دود توتون سیگار
  • دود حاصل از کشیدن ماریجوانا
  • آلودگی هوا
  • بخار و گرد و غبار شیمیایی
  • به ندرت، آمفیزم ناشی از کمبود ارثی یک پروتئین است که از ساختارهای الاستیک در ریه ها محافظت می کند. این بیماری کمبود آلفا 1-آنتی تیپسین آمفیزم نامیده می شود.

عوامل افزایش خطر بیماری آمفیزم

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به آمفیزم می شوند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن. امفیزم به احتمال زیاد بیشتر در سیگاری ها ایجاد می شود، اما افرادی که پیپ می کشند نیز حساس هستند. خطر ابتلا این بیماری با توجه به پیدایش انواع سیگارها با گذشت سال ها و میزان مصرف دخانیات افزایش مییابد.
  • سن. گرچه آسیب ریه در آمفیزم به تدریج گسترش می یابد، اکثر افراد مبتلا به آمفیزم مربوط به دخانیات علائم این بیماری را بین 40 تا 60 سال تجربه می کنند.

علائم بیماری آمفیزم

تنگی نفس شایع ترین علامت این بیماری است. سرفه، گاهی ناشی از تولید موکوس، و خس خس سینه نیز ممکن است نشانه های آمفیزم باشد. ممکن است متوجه شوید که تحمل شما برای ورزش در طول زمان کاهش می یابد. بیماری آمفیزم معمولا به آرامی رشد می کند. ممکن است  مشکلات حاد ضعف تنفسی بوجود نیاید. بدتر شدن وضعیت این روند مشخص نیست و از قانون خاصی پیروی نمی کند. این به خصوص در موردی است که شخص سیگاری باشد و یا مشکلات پزشکی دیگری داشته باشد که توانایی اش را برای ورزش محدود می کند. افراد مبتلا یه آمفیم ممکن است دچار برآمدگی در قفسه سینه خود شوند که نتیجه ی به دام افتادن هوا پشت مسیرهای مسدود شده است.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار بعنوان سوم شخص، دود سیگار کشنده یا آسیب زننده به محیط زیست شناخته شده است.در حال دور شدن از دود سیگار، خطر ابتلا به آمفیزم را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا گردوخاک  اگر در محیط مملو از مواد شیمیایی خاص یا گرد و غبار از دانه ها، پنبه، چوب و یا محصولات استخراج معادن، تنفس کنید. بیشتر احتمال دارد که آمفیزم در بدن شما گسترش پیدا کند. این خطر حتی اگر سیگار میکشید بیشتر است.

قرار گرفتن در معرض آلودگی داخلی و خارجی. آلاینده های تنفسی در هوای داخل، مانند سوخت دود از سوخت گرم، و همچنین آلودگی های در فضای باز - به عنوان مثال، اگزوز خودرو، خطر ابتلا به آمفیزم را افزایش می دهد.

 

بازگشت به لیست