تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان ها


علاوه بر آسیب رساندن به سلامت انسان، آلودگی هوا می تواند انواع مختلف اثرات زیست محیطی را ایجاد کند: بارش باران اسیدی، حاوی مقادیر مضر اسید نیتریک و سولفوریک است. این اسید ها عمدتا از طریق اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد آزاد می شوند و وقتی سوخت های فسیلی سوزانده می شوند.


تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان ها

آلودگی هوا ی حاصل از ترافیک و صنعت منجر به مرگ زودرس بیش از سه میلیون نفر در سال می شود. در سطح جهانی، این میزان مرگ و میر بیشتر از مالاریا و HIV / AIDS است.

آلودگی هوا می تواند به ما آسیب برساند وقتی که آن غلظت  آن در هوا به اندازه کافی تجمع می یابد. میلیون ها انسان امروزه در مناطقی زندگی می کنند که در آن دودستگی شهری، آلودگی ذرات و آلاینده های سمی، نگرانی های جدی بهداشتی را در بر می گیرد. افرادی که در معرض سطوح بالایی از آلودگی های خاص هوا قرار دارند ممکن است تجربه کنند:

علائم قرارگیری در معرض آلودگی هوا:

  • تحریک چشم، بینی و گلو
  • خستگی، سرفه، تنگی قفسه سینه، و مشکلات تنفسی
  • وخیم تر شدن مشکلات ریه و قلب موجود مانند آسم
  • افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی
  • افزایش احتمال آسیب های روحی روانی مانند پرخاشگری و افسردگی
  • آهسته تر شدن عملکرد ذهن در افراد و کاهش تمرکز فکری
  • تشدید علائم آلزایمر در افراد مسن تر

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دراز مدت می تواند موجب سرطان و آسیب به سیستم ایمنی، عصبی، تولید مثل و سیستم تنفسی شود. در موارد شدید، حتی می تواند باعث مرگ شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطرات آلودگی هوا هستند؟

آلودگی هوا یک مشکل برای همه ما است. با این حال، بعضی از گروه ها به ویژه برای آلاینده های هوا معمول مانند ذرات و ازن زمین سطح حساس هستند. جمعیت های حساس کودکان، افراد مسن، افراد فعال در خارج از منزل و افراد مبتلا به بیماری های قلب و ریه مانند آسم را شامل می شوند. اگر به آلودگی هوا حساس هستید، باید از اقداماتی که می توانید برای محافظت از سلامت خود اطمینان حاصل کنید مطلع شوید.

توصیه هایی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامتی

1-   در مواقع هشدار آلودگی حتی الامکان سعی کنید در فضاهای بسته بمانید و از فعالیت در فضاهای بیرون خودداری کنید.

2-   سیستم های تهویه کننده هوا قابل حمل یا مرکزی می توانند غلظت آلاینده های هوا داخل فضای بسته، با منشاء داخل یا خارج از منزل را کاهش دهند.

3-   مواجهه خود را با میکرو محیط های نزدیک به ترافیک کاهش دهید.

سطوح آلاینده هوا در محیط های مختلف بسیار متغیر هستند و اندازه گیری های مستقیم یا برآوردهای این سطوح به ندرت برای کمک به افراد در تصمیم گیری در مورد کاهش مواجهه در دسترس است، اما برخی از تعاریف در مورد سطح نسبی آلودگی هوا در انواع مختلف شرایط در انواع خاص میکرو محیط می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، آلودگی هوا مرتبط با ترافیک ممکن است در معرض خطر افزایش اثرات نامطلوب سلامتی به جمعیت های گسترده در بسیاری از مناطق شهری جهان باشد. آلاينده هاي مربوط به ترافيک شامل ذرات و گازهايي هستند که از احتراق داخلي منتشر مي شوند.

4-   حساسیت فردی خود و اعضای خانواده را بشناسید و در صورت وجود حسلسیت یا بیماری های خاص مراقبت های لازم را در نظر بگیرید.

 

بازگشت به لیست